zaterdag, juli 12, 2008

zwaluwen en zomerblues

.... en toch kon ik er voluit van genieten. Vanuit het keukenraam zag ik ze zitten op de waslijn: twee zwaluwjongen. Onzeker nog. De eerste vluchten uit het nest. Moeder en vader zwaluw vliegen af en aan om hun kroost op deze wankele lijn te voeden. Een vertederend schouwspel. Ik sluip voorzichtig naar buiten en maak me onzichtbaar in de fauteuil op luttele meters van de zwaluwjonkies. Ik bemerk nog dons in hun verenpak. De vogels voelen zich schijnbaar op hun gemak ondanks mijn aanwezigheid. Op de nok van het dak merk ik plots wel twintig vogels. Veel jonge vogels. Zouden zij last hebben van de uitblijvende hoogzomer? Ik neem nog enkele foto's en blijf nog even nagenieten.


Gedichten over zwaluwen blijken inderdaad te bestaan. Ik vind "gierzwaluwen" van Guido Gezelle maar ik geniet al evenzeer van het gedicht "zwaluw" geschreven door Marjanne Haitsma (NL)


zeg zwaluw hoe hoog toch

hoe hoog is je vlucht?

ik weet niet, ik meet niet

ik zwenk door de lucht

zeg zwaluw hoe laag toch

hoe laag durf je gaan?

ik weet niet, ik meet niet

het water trekt aan

zeg zwaluw toe zeg me

toe zeg me je doel!

ik weet niet, ’t is enkel

mijn hongergevoel

en jij dan, en jij dan

jij meet steeds zo vlug,

ken jij al het water

de dans van de mug?


Kurt Debrouwer

Get Free Shots from Snap.com