donderdag, augustus 02, 2007

reisverslag: ontdek het mooie Kreta

Pat Mechele, leerkracht Woord aan de academie, verbleef 10 dagen lang op het Griekse eiland Kreta. Hieronder vind je haar reisverslag...

Lang leve de last minute tickets!

De keuze of het nu een reis zou worden, deze zomer of niet, was na weken van (lichte) vormen van zondvloed, snel gemaakt. Toen was het nog maar de vraag: waarheen ? Turkije was dit jaar eens geen optie en terug ging mijn hart naar het mooie Toscane. Doch, na jaren met het vliegtuig de kilometers te hebben afgelegd zag ik er als een berg tegenop om met de wagen te reizen.

Twee dagen voor het vertrek keek ik toch nog even op internet of het mogelijk zou zijn om een goedkoop ticket te vinden en dan te combineren met ginder een auto huren. Zo kwam ik, na omzwervingen, op de site van een touroperator. Het was woensdagnacht (net terug thuis van de Gentse feesten) en ik ontdek de “Dolle donderdagen”. Aan heel goedkope prijzen vliegen tickets de deur uit. Voor een prikje naar Kreta…. en wat een geluk, 10 dagen later kan ik terug keren voor hetzelfde lage tarief. De keuze was snel gemaakt. Chania, here we come!

Vrijdagmorgen gepakt en gezakt de deur uit en s’ avonds zaten we op Kreta. Als dat niet snel ging. Eindelijk voelde ik terug de zomerse temperaturen en, als zonneaanbidster, had ik er meer dan nood aan. Deze straffe madame had natuurlijk ook een auto gehuurd die al klaarstond aan de luchthaven. Fijn zo, het is nacht, je kent het land niet, je weet amper waar je naartoe moet rijden, maar deze ging toch maar lekker met de auto. En wat dacht je, natuurlijk heb ik het gevonden. Recht naar het hotel, dat ik eveneens geboekt had via Internet.

En dan Kreta zelf:
Wat een mooi eiland. OK, ik heb er maar een deeltje van gezien want het is behoorlijk groot, 8335km² om precies te zijn . Het is het grootste Griekse eiland.

Chania:

Ligt aan de Westkust. Het stadje heeft een lieflijke charme met prachtige oude wijken met schilderachtige straatjes. De overblijfselen uit het Venetiaanse tijdperk zijn talrijk en worden met zorg beschermd. Maar ook de Turkse overheersing heeft sporen nagelaten.

Omdat ik niet hou van het drukke hoteltoerisme probeer ik steeds leuke pensionnetjes te ontdekken. Chania heeft er veel, gaande van goedkoop tot luxueus en als aanrader moet je even een kijkje gaan nemen in de wijk Topanas. Deze wijk strekt zich uit ten westen van de haven en is het sfeervolst met veel oude Venetiaanse huizen.



Knossos:

Van Chania naar Heraklion is het 142 km rijden. Makkelijk bereikbaar via de Nationale route ( als je de oprit vindt). Stel je bij deze route geen autosnelweg voor, al wordt er wel gereden alsof het er een was. Op 5 km van Heraklion ligt Knossos. Het eerste minioïsche paleis dat werd ontdekt door Arthur Evans.. Persoonlijk vind ik dat deze vindplaats authenticiteit mist. Eigenlijk was ik best ontgoocheld. Om eerlijk te zijn, wanneer je vindplaatsen hebt bezocht in Turkije dan heb je het mooiste gezien en verdwijnt al het andere in het niets. ( Ephese, Perge, Didim, Priene, enz….) Maar goed, je kunt er altijd iets van opsteken.








Het schiereiland Akrotiri:

Dit schiereiland is niet makkelijk bereikbaar met de bus, dus je hebt wel een auto nodig. Zeker wanneer je de kloosters wil gaan bezoeken, die meer dan de moeite waard zijn. Ook de stranden hebben mooi fijn zand en het kan een alternatief zijn als je de drukke stranden van Chania wil ontlopen.


Het klooster van Agia Triada:

Het klooster werd in de 17de eeuw gesticht. Het museum omvat drie zalen: liturgische gewaden, ornamenten en schilderijen uit de 16de, 17de en 18de eeuw. Het klooster is omgeven door een prachtige tuin.






Het klooster van Gouvernetou:

Zo’n 4 km van het klooster van Agia Triada. Bereikbaar via een weg vol met kuilen, dwars door de bergen. Je zult ook al eens moeten halt houden voor een kudde geiten op de weg.



Falasarna:

Een van de mooiste stranden van de westkust. De baai bestaat uit verschillende delen en het is echt immens. De weg erheen slingert zich door mooie landschappen en wanneer je begint aan de afdaling krijg je, als kers op de taart, een fantastisch panorama. Door de aanwezigheid van een archeologische vindplaats is hier een halt toegeroepen aan de wildgroei van hotels.



Rethymnon:

70 km ten oosten van Chania ligt Rethymnon. Een volkse havenstad met charme. Minaretten en enkele oude gebouwen getuigen nog van de Turkse overheersing. Ga even weg uit de toeristische drukte en sla de kleine, schilderachtige straatjes in met leuke winkeltjes en ouderwetse cafés. Ga ook eens een kijkje nemen bij de Rimondifontein. Maar pas op, het is geen groot bouwwerk, als je niet oplet loop je het voorbij. Maar een stukje Venetiaans vakmanschap en vrij goed onderhouden.











De Nerantzes-moskee:

De moskee doet nu dienst als conservatorium en herbergt een concertzaal. Helaas kon ik binnen geen kijkje gaan nemen omdat ook Kretenzer vakantie nemen.



Nu terug thuis en blijkbaar heb ik de zon meegebracht. Laten we hopen dat augustus ons toch nog die lang verwachte zomer schenkt. Zo luitjes, je weet nu waar naartoe en vergeet die dolle donderdagen niet !!!!













Pat Mechele

Get Free Shots from Snap.com