dinsdag, juli 18, 2006

hondsdagen

Ik herinner me nog van de Franse les dat la canicule gelijk stond met de hondsdagen. Wat dat nu precies inhield wist ik niet. Oh ja, natuurlijk wist ik wel dat men daarmee bloedhete dagen bedoelde maar waarom hondsdagen? Dat was me een raadsel tenminste tot voor enige ogenblikken. Op de website van het KNMI las ik dat men daarmee bedoelt de periode tussen 20 juli en 20 augustus. In die periode komt de heldere ster Sirius van het sterrenbeeld "De grote Hond" gelijk op met de zon. Voor de Grieken en de Romeinen waren de hondsdagen de heetste van het jaar. De Egyptenaren associeerden dit dan weer met de natste dagen van het jaar.

Nu de thermometer vlot 30° haalt en een zinderende hitte ons murw slaat, moest ik hieraan terugdenken. De hondsdagen. Het lichaam en de geest laten het afweten. Het liefst van al zou ik uren turen naar de zon die over de zee ondergaat. Het zachtjes kabbelen van de zee en denken helemaal aan niets.... Gewoon meewiegen met de zee en de hitte eventjes vergeten.

Kurt Debrouwer


Get Free Shots from Snap.com