donderdag, augustus 10, 2006

ode aan het woord!

Eén van de hoofdredenen om de richting Woord in het conservatorium te gaan volgen, was mijn grote voorliefde voor poëzie. Die romance begon al op zeer jonge leeftijd, toen ik Annie M.G. Schmidt op schoot kreeg. Maar met SAMWD-leerkrachten Hilde en Linda kwam ik ook in aanraking met ‘serieuzere kost’. Het fascineerde me ongelooflijk. Als verlegen meisje leek het me fantastisch om de woorden die ik niet over de lippen kreeg, op te schrijven in een ‘andere taal’. En nog leuker vond ik het om in gedichten van anderen te kruipen en daar dan uren in te blijven zitten.

Daarom ook ga ik elke zomer naar Watou . De eerste keer dat ik in mijn eentje naar de poëziezomer reed, logeerde ik in Diksmuide. Toen ik de man in het loket van de NMBS vroeg, hoe ik het makkelijkst in Watou kon geraken, grapte hij : “Meiske, je kan beter met de fiets gaan.” En ik, lichtgelovige, deed het ook. Ik herinner me dat ik die avond uitgeput met roodgeblakerde schouders terugkwam in Diksmuide en nog was ik blij. Watou maakte me blij. Ook dit jaar weer: verrassend sober en vernieuwend.

Dichters in de Prinsentuin in Groningen maakt me ook blij. Twee keer maakten mijn vriend en ik de verre reis omdat we allebei zelf op het programma stonden, maar dit jaar gingen we er als poëzieliefhebber heen. Hélemaal anders dan Watou, omdat je (letterlijk) oog in oog staat met dichters van verschillende kalibers. Iedereen vindt er wel één dichter om achteraf een babbeltje mee te slaan. Méér nog: dit festival is helemaal gratis!En drankjes/ijsjes worden aan zeer democratische prijzen verkocht (40 cent voor een perenijsje!).

"Thomas Möhlmann in de Prinsentuin"


Natuurlijk is Groningen een stuk verder van ons vandaan dan Watou, maar een extra meevaller, als je dan (volgend jaar) toch die kant zou opgaan: een bezoekje aan het prachtige Groninger Museum is voor Vlaamse leerkrachten gratis! (Terwijl Nederlandse leerkrachten de volle € 8 mogen neertellen…)Leve de Lerarenkaart!>

‘s Zomers zijn er nog veel meer poëtische activiteiten maar Watou en Groningen zijn de toppers. Op 19 augustus gaat trouwens nog een bijzonder festival door in Beauvoorde. Alle informatie vind je hier.

Wie, net als ik, gebeten is door woorden kan terecht op Parlando! voor een dagelijkse up-to-date poëzieagenda.

Wat mij betreft, maakt poëzie niet alleen mijn zomer…

Tine Ducatteeuw

Get Free Shots from Snap.com