vrijdag, augustus 11, 2006

ieder zijn yorum....

Zondag 06/08/06 zouden we naar een aangekondigd concert gaan van de groep ‘Yorum’ wat wil zeggen ‘ mening’. Dat het in Turkije nog steeds slecht gesteld is met een mening hebben ( en dan zeker een linkse) mocht blijken de avond zelf. Het concert zou plaatsvinden in het amfitheater van de stad Selçuk, om 20u30. Toen we er aankwamen om 20u stond er al behoorlijk veel volk maar mochten de deuren niet worden geopend. Blijkbaar vond de burgemeester de muziek op het programma te links en heeft hij maar beslist het concert niet te laten doorgaan. IPTAL = afgelast. Ik dacht dat de menigte in luid protest zou onsteken maar naar mijn verbazing bleef iedereen vrij rustig. Hier en daar werd wel eens gescandeerd maar dat waren de moedigste van de hoop. Schrik van de politie, zo bleek. Wat ik wel fantastisch vond was, dat de groep naar buiten is gekomen en met één enkele gitaar enkele nummers ten beste heeft gegeven. Ik stond in vuur van verontwaardiging over zoveel onrecht. Laat ik er wel bij vertellen dat de groep Yorum niet de eerste de beste is in Turkije en dat ze in heel veel steden WEL mogen optreden. Alles hangt af van de politieke gezindte van het gemeentestuur en in Selçuk zetelen geen linkse gemeenteraadsleden.


Een kippenvel moment kwam toen alle aanwezigen in een leuze ontstaken waarin duidelijk werd gezegd dat Turkije niet mag zwijgen. Türkiye susma! Wees gerust, ik heb aardig meegedaan. De groep stelde voor om de volgende dag in Gümüldür naar hen te gaan luisteren en zij zelf zouden een bus inleggen. Voor ons stond er op maandag echter iets anders op het programma.

Als protest hebben we dan, in één van de cafeetjes in het centrum, de hele avond geluisterd naar een cd van de groep en qua volume mocht het tellen. TÛRKIYE SUSMA!

Iyi geceler,

Pat Mechele

Get Free Shots from Snap.com